wersja dla słabowidzących

Aktualności z Brukseli. - 01.01.1970 r.

Biuro województwa zachodniopomorskiego w Brukseli informuje. Rusza europejski system wspomagania satelitarnego EGNOS

Komisja Europejska zainaugurowała działalność europejskiego systemu wspomagania satelitarnego EGNOS (z ang. European Geostationary Navigation Overlay Service), udostępniając od dziś firmom i obywatelom bezpłatne, powszechnie dostępne usługi. EGNOS to pierwszy rzeczywisty wkład Europy w dziedzinie nawigacji satelitarnej, który był prekursorem rozwijanego staraniem Unii Europejskiej globalnego systemu nawigacji satelitarnej Galileo.

EGNOS to satelitarna usługa rozszerzona, która służy zwiększeniu dokładności sygnałów wykorzystywanych do nawigacji satelitarnej w Europie. Pozwala tym samym na zmniejszenie marginesu błędu – w stosunku do stosowanego obecnie systemu GPS – z około dziesięciu do dwóch metrów. Antonio Tajani, wiceprzewodniczący komisji piastujący tekę komisarza ds. transportu: stwierdził, że otwarcie systemu  toruje europejskim przedsiębiorcom i obywatelom drogę do korzystania z ogromnych zasobów udoskonalonych narzędzi, dając im klucz do masy nowych możliwości dzięki zastosowaniu sygnałów nawigacyjnych o zwiększonej dokładności. „Położyliśmy dziś kamień węgielny przyszłości, która wydaje się być na wyciągnięcie ręki” powiedział Tajani. 

System umożliwi realizację nowych zastosowań w wielu różnych sektorach, jak rolnictwo (zwiększając precyzję nawożenia) czy transport (np. automatyczny pobór opłat za korzystanie z dróg albo programy ubezpieczeń na zasadzie „pay-per-use”, w których wysokość składki zależy od czasu używania pojazdu). EGNOS umożliwi również realizację dokładniejszych indywidualnych usług nawigacyjnych, o przeznaczeniu ogólnym lub wyspecjalizowanym (np. systemy ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym).

Zgodnie z rozporządzeniem o jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej ENGOS uzyska stosowne certyfikaty pozwalające na jego stosowanie w ruchu lotniczym, a także w innych dziedzinach, gdzie bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie. Na bazie tego systemu do połowy 2010 r. powinna powstać również platforma usługowa ratowania życia ludzkiego pod nazwą „Safety-of-Life”. Usługa ta ma na celu zagwarantowanie, aby w przypadku awarii systemu każdy użytkownik otrzymywał przed upływem sześciu sekund odpowiednie ostrzeżenie. Usługi świadczone na zasadach komercyjnych są obecnie testowane i zostaną udostępnione również w roku 2010.

Usługi te – zarówno powszechnie dostępna, jak i służąca do ratowania życia ludzkiego – będą udostępniane bezpłatnie, a Unia Europejska zobowiązała się do długofalowego finansowania działalności EGNOS, nawet gdy Galileo będzie już w pełni sprawny. Oznacza to również rozszerzenie jego zasięgu geograficznego na obszarze pokrycia trzech satelitów, na których opiera się cały system.

System EGNOS składa się z transponderów umieszczonych na trzech satelitach geostacjonarnych, z siatki naziemnej opartej na około czterdziestu punktach pozycjonujących i czterech ośrodkach kontrolnych, przy czym wszystkie te elementy pozostają w ciągłej wzajemnej łączności.

Zasięg funkcjonowania systemu EGNOS obejmuje terytoria większości państw europejskich. Może on zostać rozszerzony na inne rejony, takie jak Afryka Północna i kraje sąsiadujące z UE.

Powszechne usługi EGNOS udostępnia się bezpłatnie, bez zagwarantowanej jakości usług oraz z zastrzeżeniem towarzyszącej jej odpowiedzialności, każdemu użytkownikowi odbiornika kompatybilnego z systemem GPS/SBAS znajdującemu się w zasięgu funkcjonowania EGNOS. Większość oferowanych obecnie w Europie urządzeń nawigacyjnych spełnia te warunki techniczne. Nie wymaga się żadnego pozwolenia ani certyfikatów dla poszczególnych urządzeń.

EGNOS jest dziełem współpracy przemysłu europejskiego i EOIG (tzn. grupy operatorów i infrastruktury EGNOS, z ang. EGNOS Operator and Infrastructure Group ) przy wsparciu Komisji Europejskiej, Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz Europejskiej Organizacji do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol). Od dnia 1 kwietnia br. funkcję właściciela i zarządcy EGNOS przejęła Unia Europejska, wszelkie zadania związane z projektowaniem i zamówieniami zostały natomiast delegowane, w drodze porozumienia o przekazaniu uprawnień, Europejskiej Agencji Kosmicznej, która odpowiadała za projektowanie i budowę tego systemu. (tmw

Źródło: Euractiv