wersja dla słabowidzących

Czym jest Promocja Powiatu ? - 01.01.1970 r.

Kto organizuje Dni Województwa Zachodniopomorskiego i czemu one służą?

Promocja Powiatu, to właściwie promocja walorów poszczególnych gmin, których granice terytorialne określają granice Powiatu. Nie ma działania określającego promocje Powiatu, które nie podnosiłoby rangi Gmin i nie promowałoby ich walorów. Dotyczy to tak samo fauny, flory, imprez kulturalnych, sportowych, wydarzeń historycznych czy związanych z gospodarką. Wszystko co dzieje się w Powiecie – dzieje się na terenie konkretnej gminy.

 
     Wychodząc z podobnego założenia, od kilku lat Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego organizuje największą imprezę promocyjną dla województwa, na której prezentują się Powiaty wraz z Gminami podejmującymi współpracę przy tym przedsięwzięciu, pod nazwą DNI WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO.
 
     Tylko dlatego, że Powiatów w województwie mamy osiemnaście plus trzy miasta na prawach powiatu – to jest to od strony logistycznej zrozumiałe i łatwiejsze do przeprowadzenia na linii Urząd Marszałkowski - Powiaty, niż promocja w jednym miejscu wszystkich, blisko 140 GMIN!  Zarząd Województwa zakłada także, że współpraca jednostek z jednego Powiatu jest naturalna i łatwiejsza, niż wszystkich Gmin pod egidą Zarządu Województwa. Dlatego w tym kontekście Dni Województwa Zachodniopomorskiego rozumiane są jako prezentacja POWIATÓW.
 
     Przez pierwsze lata, impreza ta odbywała się w różnych regionach naszego województwa. Od trzech lat – w celu przyciągnięcia turystów i potencjalnych inwestorów – DWZ przeniesiono poza nasze województwo. Byliśmy już w Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach. Wszędzie prezentacje odbiły się szerokim, pozytywnym echem. Zarówno wśród władz tamtych miast i województw, jak i w mediach, wśród mieszkańców i turystów. Ostatnie DWZ w Katowicach – to, chodź dziś widzimy próby umniejszania tej rangi, prawdziwy sukces naszego Powiatu, a  przede wszystkim Gmin – Goleniów i Nowogard, które zarówno personalnie, jak i w przygotowaniu materiałów – wykazały wspaniałą wolę współpracy. Hasłem tych prezentacji był produkt turystyczny! Prawdziwe, realne produkty: Puszcza Goleniowska, Zalew Szczeciński, Meandry Iny,  nasze hotele i agroturystyka, imprezy kulturalne i historyczne, „Betonowiec” oraz  walory i produkty kulinarne choć  NIE O SMALEC, CZY KABACZKI chodziło, a właśnie o prezentacje różnych imprez jak  Hanza, EkoFilm, Motocros, czy festyny organizacji pozarządowych, itp.. W tym celu, jako główny punkt promocji przygotowaliśmy  wraz z Gminą Goleniów terenową grę turystyczną dla mieszkańców Katowic, gdzie oprócz gadżetów , nagrodami były weekendy w hotelach z terenu Powiatu. Udział w grze wzięło blisko 400 osób,             a w momencie rozdania nagród, nasze stoisko przeżyło prawdziwe oblężenie i zyskało uznanie w oczach władz miasta Katowic, stowarzyszeń i fundacji ze Śląska oraz w oczach gazety „Przegląd Piekarski” ( nie chodzi tu o gazetę branżową, a o gazetę powiatową wydawaną w Piekarach Śląskich ) władz miasta Piekary Śląskie i telewizji Silesia.  Sam udział w DWZ - to nie droga wycieczka za publiczne pieniądze kilku urzędników, to ciężka praca przez cztery ( zazwyczaj czwartek, piątek, sobota i niedziela ) dni od godziny 9 do 22 wszystkich osób podczas prezentacji i wielomiesięczne przygotowania. Wracając do ( wyśmiewanych w lokalnej prasie kabaczków i smalcu ) należy zwrócić uwagę, że produkty kulinarne ( zachwalane podczas konkursów potraw organizowanych podczas Świąt w GDK ),  przygotowywały we współpracy z naszym wydziałem, panie z Koła Emerytów i Rencistów RELAX. Ten śmiech – to śmiech z ich pracy. Można się tylko zastanowić, czy przygotowana zupa rybna przez Powiaty nadmorskie, podpłomyki przygotowywane przez Stowarzyszenie Słowian i Vikingów z Wolina ( Powiat kamieński ) albo piwo z browaru w Połczynie ( Powiat Świdwiński ) równie miały tak „dobrą” lokalną  prasę, co starania współpracujących z nami pań z organizacji pozarządowych. Nas nie dziwi, dlaczego zdaniem Stowarzyszenia na rzecz Śląska  ( Fundacji Śląskiej ) nasze stoisko zasługiwało na najwyższe noty,    a prośba o możliwość skopiowania gry terenowej została pominięta w doniesieniach naszej prasy? Współpraca z miastem Piekary Śląskie, to także efekt – mierzalny,  promocji Powiatu  w Katowicach. Materiały promocyjne naszych Gmin i Powiatu trafiły do Piekar, jedna z finalistek Wyborów Miss tego miasta ma zagwarantowany pobyt weekendowy w Goleniowie, my w zamian – będziemy mogli przez rok wykorzystać jej wizerunek do promocji naszego Powiatu. To jest barterowa wymiana – sponsoring bez używania środków płatniczych przez strony porozumienia, ale by zrozumieć mechanizm takiej promocji, trzeba zwyczajnie na tym się znać.
 
      Decyzję o Dniach Województwa Zachodniopomorskiego 2010 w Berlinie podjął Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego, a nie Zarząd Powiatu czy powiatowi „promotorzy”. Nietaktem byłoby odpowiadać mediom, że od samego początku nasz Powiat był i jest sceptycznie nastawiony do tego pomysłu, właśnie ze względu na koszty, o czym informowaliśmy Wydział Promocji Urzędu Marszałkowskiego. Ponieważ przygotowanie DWZ należy do wydziału promocji w Powiecie- przygotowaliśmy wstępny kosztorys wyjazdu do Berlina, a wiedząc że koszt druku materiałów dwujęzycznych, map, folderów, plansz, przewodników oraz logistyka – przewóz wyposażenia stoisk, koszt stoiska, diety i noclegi osób z jego obsługi, karty i parkingi na Zentrum City Berlin jako opłaty za samochody plus opłaty na rzecz technicznego operatora wystawy,  mogą przekroczyć wydatki krajowych imprez DWZ i to  2-3 krotnie, złożyliśmy pismo najpierw podczas Konwentu Wójtów i Burmistrzów, potem na ręce Konwentu Przewodniczących Rad i na końcu do wszystkich komisji Rad Gmin informujące o możliwych kosztach i złożyliśmy zapytanie o możliwość partycypacji Gmin w ewentualnej realizacji tego przedsięwzięcia. Nie ma tam słowa o kabaczkach i smalcu. Są za to wyliczenia, zgodnie z wzorem określającym udział finansowy gmin, jako stosunek wartości wydatków liczony ilością  mieszkańców gminy względem mieszkańców całego powiatu. I pismo to było zwykłą prośbą o rozpatrzenie możliwości  partycypacji w kosztach.
 
     Sam Powiat nie udźwignie takiego zadania i najwyżej nie będzie uczestniczył w kolejnych Dniach Województwa, tym bardziej, co ponownie podkreślam, uważamy że jest to zbyt duży wydatek, a naturalnym kierunkiem na pozyskanie kolejnych turystów czy firm współpracujących byłby Gorzów, Zielona czy Jelenia Góra. Tak było w przypadku Katowic, gdzie rozpoczynająca z nami współpracę firma inwestorska, podpisała trójstronną umowę ( Powiat, FIRMA telewizja Silesia ), czego efektem był film promujący Powiat ( i wszystkie Gminy ) emitowany w ogólnopolskiej TVS.
 
       Podobnie - promocję Powiatu prowadzi sie przez wpisy na stronie internetowej. To własnie na naszym portalu, aktualności stanowią  zbiór informacji istotnych dla życia samorządu, mieszkańców powiatu, gości i turystów. Zbiór danych z prac Starostwa, Zarządu, Rady, Komisji, Starostów i poszczególnych Wydziałów oraz jednostek organizacyjnych Powiatu, bip, fotogalerie i materiały video – wszystko to ma przybliżyć i ułatwić interesantom kontakt z urzędem. Strona internetowa, jest w dzisiejszych czasach jednym z podstawowych narzędzi informacji i promocji, zarówno tej szeroko rozumianej, jaki i promocji działań urzędników i szeroko rozumianej Jednostki Samorządu Terytorialnego jaką jest Powiat.
 
       W tym rozumieniu, prowadzenie strony, to także swoista promocja powiatu, dziś szeroko trafiająca do rzeszy czytelników z częstotliwością, która osiągnęła ( średnio )  w ostatnim roku blisko 10 000 indywidualnych wejść na naszą stronę,  w ciągu każdych kolejnych 15 dni.
 
      Strona, jest prowadzona od ponad dwóch lat przez Wydział Inwestycji Rozwoju i Promocji i bezpośrednio przez jej naczelnika. Dzięki staraniom i wypełnianiu określonych normatywów i zadań, Związek Powiatów Polskich prowadzący ranking Powiatów polskich – docenia naszą pracę. Ma to bezpośrednie odzwierciedlenie w pozycji zajmowanej przez Powiat Goleniowski, który blisko trzy lata temu zamykał drugą setkę, a od ponad roku utrzymuje pozycję w pierwszej czterdziestce najwyżej notowanych Powiatów w Polsce.
 
    Wracając do podstawowego tematu - DNI WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - kabaczki i smalec mogą i powinny być elementem promocji regionu jako naturalny produkt kulinarny, ale każdy przytomnie myślący czytelnik doskonale zdaje sobie sprawę, że ani w tym, ani w poprzednich przypadkach opisywanych działań Wydziału, nie chodzi o takie drobiazgi.
 
Jacek Łapaj Naczelnik WRIP.