W ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych nauczyciele oraz uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Goleniowie aktywnie włączyli się w to przedsięwzięcie. Zostały zorganizowane „Dni otwartych drzwi „ oraz spotkania z pracodawcami z lokalnego rynku pracy. W ramach warsztatów odwiedzili nas uczniowie szkół podstawowych oraz gimnazjalnych. Spotkania odbywały się w ciągu trzech dni:
21.11.2017 obyły się warsztaty hotelarskie - „Obsługa gościa w Hotelu” oraz nauka składania serwetek. Gośćmi spotkania byli uczniowie gimnazjum. Zajęcia rozpoczęły się od prezentacji multimedialnej opisującej zawód technika hotelarstwa. Przygotowano również, wraz z uczniami klasy II, kształcącej się w zawodzie technik hotelarstwa, scenki przedstawiające procedury zameldowania i wymeldowania gościa indywidualnego w recepcji a także procedury zameldowania gościa VIP. Do zajęć zostali zaangażowani również uczniowie gimnazjum, których zadaniem było ułożenie rozsypanki dotyczącej przedstawionych scenek. Na koniec zajęć uczniowie zdobyli umiejętności dekoracyjnego składania serwetek.
22.11.2017 odbyły się warsztaty informatyczne - projektowanie, modelowanie oraz oblatywanie samolotów, tworzenie gier w języku JavaScript, odnawialne źródła energii i termowizja. Warsztaty były podzielone na dwa bloki.Gośćmi pierwszego bloku byli uczniowie szkoły podstawowej klasy pierwszej, natomiast drugiego bloku uczniowie klasy siódmej szkół podstawowych oraz uczniowie gimnazjum.
W ramach pierwszego bloku uczniowie uczestniczyli w dwóch rodzajach warsztatów:
1. Programowanie- zajęcia odbywały się w 3 etapach.W pierwszej części każda osoba stała się programistą a celem było zaprogramowanie kroków kolegi tak by doszedł do odpowiedniego komputera. Na podłodze sali lekcyjnej znajdowały się pola, po których uczniowie stąpali. Mogli posługiwać się tylko komendami „idź do przodu”, „skręć w prawo”, „skręć w lewo”, „usiądź”. Uczeń, który doszedł na swoje miejsce programował kroki kolejnej osoby. W drugiej części dzieci grały w grę planszową CodyRoby opracowaną z inicjatywy CodeWeek. Celem zabawy jest złapanie robota przeciwnika. Należało do niego dojść mając do dyspozycji wylosowane karty z grafiką strzałki „idź do przodu”, „skręć w prawo” i „skręć w lewo”. Gra wymaga strategicznego myślenia, tak by w zakresie swoich ruchów złapać przeciwnika lub uciec od niego by nie dać się złapać w kolejnej turze. Ostatnią częścią było programowanie w języku Scratch w oparciu o stronę code.org. Uczniowie programowali ruchy bohatera angrybirds. Poznali przy tym podstawy interfejsu Scratch, logicznego układania bloków poleceń a niektórzy doszli nawet do instrukcji warunkowych i iteracji. Zajęcia dały dzieciom dużo radości. Poczuli na własnej skórze, kim jest programista oraz program, który ma precyzyjnie wykonywać polecenia. Pobudzili chęć rywalizacji i zwycięstwa szukając optymalnej drogi dotarcia do robota przeciwnika. Zobaczyli, że programowanie może być przyjemne dzięki przyjemnemu interfejsowi i prostocie, jaką oferuje Scratch.
2. Modelowanie i oblatywanie samolotów. Podczas tych warsztatów uczniowie używając programów symulacyjnych modelowali i oblatywali wirtualny świat własnymi konstrukcjami samolotów. Bawili się również programami graficznymi z użyciem tabletów graficznych, poznali technologię drukowania 3D. Dowiedzieli się o pierwszym latającym samochodzie
wyprodukowanym przez sławną włoską firmę produkującą samochody sportowe. Poznali i uczyli się podstaw obsługi programu symulacyjnego, z którego korzystali. Dla pilnych na koniec odbywał się quiz. Zwycięzcy dostali nagrody w postaci wydruków z naszej drukarki 3D, a dla tych, którym się nie udało odpowiedzieć dobrze były nagrody pocieszenia. Dzieci były zafascynowane latającym samochodem, co sprawiło, że ochoczo zabierały się do pracy z programem symulacyjnym i budowali własny latający samochód. Na zajęciach pierwszakom pomagało dziesięciu instruktorów (uczniów klas informatycznych). Jeden instruktor opiekował się dwojgiem dzieci. Zabawa sprawiała dużą frajdę i zadowolenie wzbudzając zdrowe emocje np. ,,Ja latam!”. Dzieci były tak bardzo zadowolone z przygotowanych zajęć, że nie chciały na koniec wychodzić z sali.
W ramach drugiego bloku uczniowie również mieli możliwość uczestniczyć w dwóch rodzajach warsztatów:
1.Odnawialne źródła energii i termowizja. W ramach zajęć młodzież miała możliwość zapoznania się z zagadnieniami związanymi z wodorem, termowizją oraz energią słoneczną. Wykonali również doświadczenie pokazujące wpływ zacienienia panelu fotowoltaicznego na wytwarzanie energii. Wszyscy byli zainteresowani i aktywnie uczestniczyli w zajęciach.
2. Tworzenie gier w języku JavaScript. W czasie zajęć uczniowie poznali środowisko, w którym można programować. Stworzyli prostą grę w wisielca, w którym zadaniem gracza było odgadnięcie ukrytego słowa. Dzięki tworzeniu mechanizmu gry poznali podstawowe pętle oraz instrukcję warunkowe uniwersalne dla wszystkich języków programowania.
W tym dniu również odbyły się spotkania pracodawców z lokalnego Rynku Pracy z uczniami. Przyszłe młode pokolenie mogło dowiedzieć się o specyfice pracy w danym zakładzie pracy, o możliwościach zatrudnienia oraz odbycia praktyk lub staży.
23.11.2017 odbyły się warsztaty kulinarne. Gośćmi spotkania byli uczniowie gimnazjum. Młodzież wzięła udział w zajęciach w pracowni gastronomicznej. Uczniowie klasy III TŻ - technik żywienia i usług gastronomicznych, zademonstrowali technikę sporządzania ciasta drożdżowego na racuchy (metodą dwufazową), oraz zaprosili gości do wspólnego pieczenia świątecznych pierniczków. Z dużą satysfakcją obserwowaliśmy, jak aktywnie gimnazjaliści włączyli się we wspólne zajęcia. Własnoręcznie wykonane pierniczki smakowały rewelacyjnie.
Uczniowie wraz z opiekunami wychodzili z zajęć pod ogromnym wrażeniem. Zajęcia sprawiły uczestnikom wiele radości oraz umożliwiły zdobycie nowego doświadczenia. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że bardzo chętnie odwiedzą nas ponownie.
Informacja oraz zdjęcia ZS1 w Goleniowie.