wersja dla słabowidzących

Junaki na trasie przyszłego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. - 01.01.1970 r.

Pałeczka – deklaracja poparcia dla Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego wyruszyła w niezwykłą sztafetę promem z Ystad do Świnoujścia, stamtąd wodolotem do Szczecina. Dokument został podpisany przez Członka Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego, Wojciecha Drożdża.

- To najszybsza, najkrótsza, najbardziej efektywna i najbezpieczniejsza droga łącząca Morze Bałtyckie z Adriatykiem. To determinanta rozwoju portów i wszystkich inwestycji w tym regionie. Chciałbym, aby międzynarodowe gremia dostrzegły wagę tej inicjatywy – mówił Wojciech Drożdż.

Kolejny, stukilometrowy odcinek międzyregionalnej sztafety CETC-ROUTE65 między Szczecinem a Gorzowem Wielkopolskim został pokonywany na legendarnych Junakach. Miłośnicy tych motocykli wyruszyli trasą E65, aby przekazać pałeczkę przedstawicielom gorzowskiego Urzędu Miasta.

Pierwszy dzień sztafety zakończył się na lotnisku Babimost pod Zieloną Górą. Wcześniej Ewa Piekarz, zastępca Prezydenta Gorzowa Wielkopolskiego, na Bulwarze nad Wartą w Gorzowie Wielkopolskim podpisała deklarację poparcia dla Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. W tym samym momencie na Bulwarze pojawiła się sportowa KIA prowadzona przez Mistrza Polski w Wyścigach Samochodowych – Łukasza Błaszkowskiego. Ku uciesze grupy mieszkańców i przedstawicieli mediów mistrz kierownicy dał popis swoich umiejętności.

Nietypowa sztafeta przemierza zachodnie regiony kraju w celu przybliżenia Polakom idei Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65. Przekazywaną w niej pałeczką jest deklaracja poparcia dla Korytarza, podpisywana przez przedstawicieli samorządów, znajdujących się na jego szlaku. – Sztafeta rozpoczęła się w Świnoujściu, następnie odwiedziła Szczecin, zawitała do Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry, Nowej Soli, Głogowa i Wrocławia, a zakończy się na granicy polsko-czeskiej w miejscowości Lubawka.

Trasa pokonywana będzie różnymi środkami transportu, tak aby podkreślić potencjał i szerokie możliwości transportowe jakie posiada Korytarz. – CETC-ROUTE65, o długości około 1600 km długości, ma docelowo połączyć Bałtyk z Adriatykiem, a po jego trasie będzie można sprawnie się przemieszczać środkami transportu drogowego, kolejowego, wodnego oraz lotniczego – wyjaśnia Wojciech Drożdż. Na każdym z odcinków wykorzystany zostanie środek transportu charakterystyczny dla danego regionu, dlatego ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego pojechały motocykle Junaki.


Polski Harley
W latach 1956-1965 w Szczecińskiej Fabryce Motocykli (SFM) wyprodukowano 91 400 motocykli typu Junak. To znany polski motocykl, jedyny z silnikiem czterosuwowym. – Ma piękną sylwetkę, najczęściej kolor bordowy lub czarny i charakterystyczny, niepowtarzalny gang silnika – opowiada z pasją Krzysztof Badocha, Prezes Stowarzyszenia Miłośników i Posiadaczy Motocykla Junak SFM. Znawcy z daleka rozpoznają dźwięk Junaka, ze względu na swoisty odgłos z rury wydechowej i hałaśliwą pracę rozrządu. Rekordowa prędkość jaką udało się uzyskać jadąc tym motocyklem, to prawie 150 km/h. Tyle osiągnął w 1959 roku, na trasie Elbląg-Tczew, zawodnik Klubu Motocyklowego „Budowlani” z Gdańska Franciszek Stachewicz. – Obecne zabytkowe Junaki nie przekraczają 100km/h, ale te dobrze przygotowane i zadbane mają szansę osiągnąć ponad 120km/h – wyjaśnia Krzysztof Badocha.

Junaki to nie tylko motocykle, ale też niezwykła wspólnota ich pasjonatów. W Polsce aktywnie działa co najmniej kilka organizacji, które zrzeszają miłośników tego kultowego jednośladu, najwięcej oczywiście na Pomorzu Zachodnim. Jedna z takich grup – Stowarzyszenie Miłośników i Posiadaczy Motocykla Junak SFM, powstała w Stargardzie Szczecińskim w 2006 roku. Członkowie tej właśnie organizacji biorą udział w sztafecie CETC.

Deklaracja z podpisami zostanie przekazana w Brukseli podczas zbliżającej się konferencji „Greener and Smarter Transport”.


Źródło: Portal Urzędu Marszałkowskiego