PROMOCJA POWIATU 2009.
2009 rok, to rok który ze względu na kryzys finansowy, wysoki kurs walut, może zatrzymać wielu turystów w granicach naszego kraju, a dodatkowo , może spowodować napływ turystów z zewnątrz. Za najważniejsze w 2009 roku uważamy prezentację Powiatu podczas Dni Województwa Zachodniopomorskiego, tym razem w Katowicach - największej aglomeracji miejskiej i skupisku ludności w Polsce. Od 22 do 24 maja, przez pełne trzy dni, tym razem Powiat będzie promował "produkt turystyczny" . Jest to dla nas trudne wyzwanie. Nie leżymy nad morzem, nasze jeziora nie są tymi, nad które można przyciągnąć rzesze turystów, a Zalew Szczeciński jest wciąż zbyt mało doinwestowany, rozpowszechniony, choć to największy akwen śródlądowy w Polsce. Dlatego w porozumieniu ze Szczecinem, Świnoujściem, Powiatem Kamieńskim i Polickim oraz Urzędem Marszałkowskim chcemy przyspieszyć promocję tego akwenu jako wspólnego dobra ( nie tylko ) tych pięciu , czy nawet sześciu jednostek samorządowych.
Powstający Zachodniopomorski Szlak Żeglarski - musi już dziś być promowany jako przyszły produkt, ze swoimi portami, marinami, zapleczem turystycznym i ofertą hotelowo-gastronomiczną. To szansa na zmianę wizerunku naszego Powiatu z typowo tranzytowego na pobytowy, nawet jeśli to miałyby być pobyty weekendowe, czy krótkie przystanki, ale z ofertą na cały rok ( wędkarstwo: troć Iny, wiosenno-letnie imprezy w oparciu o plaże i porty w Lubczynie, w Stepnicy i Czarnocinie, Nowogardzkie spotkania kulturalne, Maszewo i Goleniów – teatry i imprezy uliczne, , jesienne grzybobrania, korzystanie z naszych szlaków rowerowych czy spacerów po Puszczy Goleniowskiej, uprawiając np. bardzo modny ostatnio: Nordic walking. Do tego dochodzi współpraca z nadleśnictwami, szkółki leśne i dendrologiczne, bogactwo fauny i flory, tak zwyczajnie piękne miejsca o których turysta się nie dowie, jeżeli wcześniej nie zostaną wypromowane. Starostwo wykorzysta swoje dobre relacje z firmami, by pokazać ich rozwój i wciąż istniejący potencjał inwestycyjny, w tym i nasze nieruchomości, jako ofertę inwestycyjną – Budynek Policji, Pałac w Mostach –obecny Dom Dziecka, czy internat SOSW w Nowogardzie z działką w przepięknym parku, na uboczu miasta z dostępem do jeziora. We współpracy z Gminami, na podstawie ustaleń planowanego VI już Konwentu Wójtów i Burmistrzów Starostwo wraz z Gminnymi partnerami zaproponuje szczegółowa ofertę, a wszystko na przygotowanym w ubiegłym roku, całkowicie nowym, profesjonalnym stoisku.
Szykujemy też niespodzianki - konkursy dla mieszkańców Górnego Śląska, gdzie nagrodami będą pobyty w naszych hotelach. Juz dziś do współpracy zgłosiły się JF Duet i Pałac Maciejewo. Zapraszamy i namawiamy kolejne jednostki, w tym agroturystyczne, nie ma lepszej formy reklamy. Sami z niej skorzystamy, tuż po oddaniu Hostelu przy kompleksie FALA ( kwiecień-maj 2009r.). Jako jedną z głównych nagród konkursu organizowanego w miasteczku targowym DWZ – Katowice ul. Mariacka, będą właśnie noclegi i zaproponowanie pobytu wraz z atrakcjami, w oparciu o ofertę zawartą w koncepcji funkcjonowania kompleksu FALA. Zdajemy sobie sprawę ile czeka Powiat działań, by uatrakcyjnić FALĘ i jej ofertę, ale tylko wyraźne promowanie produktu może przyczynić się do wykorzystania w pełni Hostelu i basenu wraz z halą sportową i to już w niedalekiej przyszłości. To tylko uatrakcyjni nasz wizerunek.
To nie wszystko, Wydział Inwestycji, Rozwoju i Promocji, który w swej części odpowiedzialnej za wizerunek Powiatu na zewnątrz, zajmuje się przygotowaniem między innymi, Dni Województwa Zachodniopomorskiego nawiązał współpracę z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i kołami z Powiatu, która powinna zaowocować dodatkową ofertą kulinarną, którą zaproponujemy bezpośrednio podczas prezentacji w Katowicach. Chcemy wykorzystać cały nasz potencjał i zasoby, by w dobie braku środków na „wykupienie” promocji – zbudować marketing oparty na własnych pomysłach. Musimy pamiętać , że już za rok, odbędzie wielka akcja promocyjna nastawiona na turystę z Berlina, ponieważ właśnie w Berlinie w 2010 roku odbędą się DWZ. Katowice w tym roku musimy potraktować jako próbę generalną i mimo zmniejszonego budżetu, pomysłów nam nie brakuje. Wszystkich, którzy przez przypadek, lub zupełnie specjalnie, a może podczas wizyt rodzinnych lub zawodów sportowych będą w Katowicach, pomiędzy piątkiem a niedzielą 22-24 maja br. zapraszamy na nasze stoisko i oglądania całości prezentacji. W ten sam sposób namawiamy do zgłaszania realnych pomysłów na promocje naszego Powiatu i regionu ( wszelkie pomysły prosimy przesyłać na adres mailowy, czekamy także na współuczestników i propozycje z hoteli i domów agroturystycznych ): pcwp@powiat-goleniowski.pl
DWZ to nie jedyne działania promocyjne powiatu. Wciąż aktualizowana strona powiatowa, współpraca ze Związkiem Powiatów Polskich, Stowarzyszeniem Gmin euroregionu Pomerania, nowe wydawnictwa, przewodniki, mapy, informatory oraz przygotowanie wspólnych działań z Dyrektorem ZSP w Goleniowie w celu uatrakcyjnienia m.in. kompleksu FALA- to plan na najbliższy rok. Prowadzimy rozmowy , które mogą doprowadzić ( choćby w formie wsparcia ) do wspólnej w części organizacji 50-lecia szkoły; jednego z etapów realizacji projektu "Z bezradności do aktywności" i skromnymi planami obchodów 10-lecia Powiatu. Razem mogłoby to pozwolić na zorganizowanie imprezy plenerowej dla wszystkich mieszkańców - która choć w zamyśle nie miałaby zastąpić tegorocznej Hanzy, z której zrezygnowała Gmina Goleniów, to jednak mogłaby być jej namiastką. Impreza taka oddałaby klimat miasta i regionu, klimat naszego Powiatu, pokazałaby że także w dobie kryzysu, a może i jemu naprzeciw - można uśmiechnąć sie i zabawić , że można promować Powiat i region. Kryzys przeminie, ludzie, przyroda, infrastruktura zostanie – promocja to myślenie długofalowe i z takim przekonaniem przygotowaliśmy zakres działań na 2009 rok.
Naczelnik WRIP Jacek Łapaj.