wersja dla słabowidzących

Uczniowie ZSP po raz piąty w Macedonii - 30.09.2015 r.

Już po raz piąty uczniowie ZSP udali się w daleką podróż do Macedonii, gdzie dzięki przyjaciołom z partnerskiego miasta Veles mogli poznać kulturę i obyczaje tego kraju.  Polsko-macedońska wymiana młodzieży odbyła się w ramach współpracy miast (Nowogard – Veles) oraz szkół ( Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. St. Staszica w Nowogardzie – SSOU Kole Nedelkovski w Veles)

W podróż do Macedonii wyruszyliśmy 11 września (piątek) o godz. 22.00 w następującym składzie: Pani Ewelina Fedak i Pani Magdalena Wojciechowska (opiekunki) oraz uczniowie: Katarzyna Kozłowska, Anna Przybyszewska, Dorota Piętowska, Klaudia Morzyc, Beata Paś, Błażej Maciejewski, Jacek Janic, Wojciech Kuc, Daniel Danielczyk, Bartłomiej Winnicki i Mateusz Król. W sobotę ok. godz. 16.00 dojechaliśmy do Serbii, gdzie mieliśmy nocleg.

Niedziela (13.09.2015 r.)
Wczesnym rankiem udaliśmy się w dalszą podróż i późnym popołudniem dojechaliśmy do Veles. Tam zostaliśmy gorąco przywitani przez dyrektora szkoły Pana Boro Ristovski, nauczycieli i uczniów. Dziewczęta w pięknych tradycyjnych strojach poczęstowały nas chlebem i solą, w tle mogliśmy usłyszeć ludowe pieśni macedońskie. Po królewskim powitaniu udaliśmy się na poczęstunek.

Poniedziałek (14.09.2015 r.)
W poniedziałek zostaliśmy zaproszeni przez burmistrza Veles Slavco Cadiev do Urzędu Miasta, gdzie zapoznaliśmy się z historią miasta, otrzymaliśmy również upominki. Atrakcją dnia było zwiedzanie zabytkowego kościoła, następnie miasta oraz muzeum ceramiki.

Wtorek (15.09.2015 r.)
Tego dnia wczesnym rankiem udaliśmy się do stolicy Macedonii Skopje – tam jedną z pierwszych atrakcji była przejażdżka kolejką linową, następnie udaliśmy się do Kanionu Matka, gdzie podziwialiśmy piękne widoki, które zachwyciły nas podczas rejsu łódkami. Ogromne wrażenie zrobiła na nas jaskinia, którą dokładnie zwiedziliśmy. Po zwiedzaniu tych pięknych miejsc udaliśmy się do Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Macedonii, gdzie ambasador Pan Jacek Multanowski opowiedział nam jak wygląda jego praca. Po dniu pełnym wrażeń mieliśmy czas wolny, który spędziliśmy głównie w centrum handlowym.

Środa (16.09.2015 r.)
W środę po śniadaniu pojechaliśmy do Stobi, gdzie zwiedzaliśmy ruiny starożytnego miasta (m.in. teatr antyczny, bazylikę, synagogę, łaźnie), następnie udaliśmy się do fabryki solarów słonecznych, gdzie pracownicy pokazali nam czym się zajmują i jak wygląda ich praca. Wieczorem wraz z kadrą szkoły macedońskiej udaliśmy się do winiarni, gdzie odbyła się uroczysta kolacja.

Czwartek (17.09.2015 r.)
W czwartek odwiedziliśmy szkołę, gdzie uczestniczyliśmy w zajęciach z mozaiki, braliśmy udział w zajęciach inżynierskich, a później udaliśmy się na Telemost, gdzie za pomocą Skype`a połączyliśmy się ze szkołą w Nowogardzie, aby zdać relację z wycieczki. Atrakcją wieczoru był koncert w restauracji, gdzie zagrała dla nas kapela szkolna.

Piątek (18.09.2015 r.)
Piątek był prawdziwym sportowym dniem – pływaliśmy w basenie, graliśmy w piłkę siatkową, hokeja, rywalizowaliśmy ze sobą w różnych grach i zabawach, a uwieńczeniem tego dnia był wspólny grill. Niestety wszystko co dobre szybko się kończy i piątek był dniem pożegnania. Podczas wspólnej kolacji wspominaliśmy wspólnie spędzone chwile, otrzymaliśmy również upominki od gospodarzy. W nocy udaliśmy się w drogę powrotną do Polski. Podróż do Macedonii oraz zwiedzanie tego pięknego kraju będzie dla nas niezapomnianą przygodą, jesteśmy pod wrażeniem gościnności naszych przyjaciół z Veles i jesteśmy im wdzięczni za tych kilka niezwykłych dni. Mamy nadzieję, że jeszcze się zobaczymy i spędzimy razem równie miłe chwile! Do zobaczenia!

Informację oraz zdjęcia otrzymaliśmy z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Nowogardzie.