wersja dla słabowidzących

Zalecenia NIK - powstanie nowe stanowisko samorządowe? - 01.01.1970 r.

Czy w starostwie będzie stanowisko głównego specjalisty ds. nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów?

Rząd planuje zmianę w rozporządzeniu dotyczącym wynagradzania pracowników samorządowych. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało dodanie jeszcze jednego stanowiska urzędniczego.

 
Chodzi o głównego specjalistę ds. nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów w starostwach powiatowych. Resort tłumaczy, że zmiana w przepisach wynika z zaleceń Najwyższej Izby Kontroli.

 
W kwietniu został opublikowany raport dotyczący nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów w 52 powiatach i miastach na prawach powiatu. Ustalono wówczas, że w 75 proc. badanych samorządów funkcjonowały stacje kontroli, które działały na stałe lub przez pewien czas (rekordziści - przez 4 lata) bez podstawowego dokumentu wymaganego przez prawo: poświadczenia wydanego przez Transportowy Dozór Techniczny. 

 
NIK stwierdziła, że w 30 proc. badanych powiatów starostowie nadawali uprawnienia diagnostom z naruszeniem prawa. Nie wykazywali także aktywności w cofaniu uprawnień diagnostom, którzy złamali prawo w zakresie badań technicznych.

 
NIK stwierdziła ponadto, że kontrole jakie starostowie przeprowadzają w stacjach kontroli pojazdów mogą rodzić podejrzenia o korupcję. Zdaniem kontrolerów, w co czwartym powiecie były one prowadzone bardzo powierzchownie i nie obejmowały kluczowych zagadnień związanych z dopuszczaniem pojazdów do ruchu.

 
Nowelizacja zawiera propozycję wprowadzenia w odniesieniu do zatrudnianych w starostwach osób bezpośrednio zajmujących się sprawowaniem nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów obowiązku posiadania odpowiedniego wykształcenia kierunkowego.

 
Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało, aby na stanowisku głównego specjalisty ds. nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów były zatrudnione osoby z ukończonymi studiami I stopnia (studia licencjackie/inżynierskie) na kierunku mechanika i budowa maszyn o specjalności samochodowej lub transport o specjalności budowa i eksploatacja pojazdów samochodowych. W takiej sytuacji wymagany jest 5 letni staż pracy.

 
W przypadku ukończonych studiów II stopnia na tych specjalnościach wymagany staż wynosi 3 lata.

 
Nowelizacja rozporządzenia ma wejść w życie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw.