wersja dla słabowidzących

Nowe Rozporządzenie w sprawie wynagrodzeń urzędników. - 01.01.1970 r.

Czy nowe rozporządzenie płacowe zmieni sytuację samorządowców i urzędników?

Jak zatrzymać odpływ kadr urzędniczych? Czy zniesienie limitów wynagrodzeń dla większości urzędników oraz podwyższenie kwoty zaszeregowania dla sekretarzy, zmieni dość kiepską sytuację w Urzędach pod wzgledem płacowym? Czy możliwość regulacji górnego poziomu wynagrodzenia dla pracowników  zatrzyma odpływ wykształconych kadr do innych firm , w tym głownie consaltingowych?  

Właśnie zniesienie limitów wynagrodzeń dla większości urzędników  przewiduje projekt nowego rozporządzenie płacowego przygotowany w KPRM. Zmienią się także zasady wynagradzania pracowników jednostek organizacyjnych. Czy bedą zmiany  i co to oznacza?

Niestety nie oznacza to natychmiastowej  "poprawy sytuacji" , ponieważ dla większości urzędników  projekt powtarza obecnie obowiązujące stawki minimalne i nie wymusi na szefach podwyżek. Jedynie w przypadku sekretarzy podwyższono o jeden stopień kategorię zaszeregowania.
 

Dla osób funkcyjnych, z wyborów - nadal obowiązywać będzie górna granica zarobków. Ten zapis dotyczy wszystkich wójtów, starostów i marszałków - górna graniza to siedmiokrotność kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. I tak na przykładzie gminy do 15 tysięcy mieszkańców - Wójt gminy, który na mocy obecnych tabel płacowych otrzymywał od 4,2 tys. do 5,9 tys. pensji zasadniczej oraz od 1,5 tys. do 1,9 tys. dodatku funkcyjnego będzie mógł co najwyżej mieć niższy dodatek, bo zgodnie z projektem znika jego dolna granica, a pozostałe ograniczenia pozostają bez zmian.


Kolejna zmiana - tym razem dobra , to po raz pierwszy  w jednym ( nowym ) rozporządzeniu, zostaną uregulowane  stawki wynagrodzeń pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych. Oznacza to rezygnację ze złożonej procedury ustalania pensji dla tej grupy pracowników.

Nowe rozporządzenie zawiera minimalne wymagania kwalifikacyjne na poszczególnych stanowiskach oraz kwotę zaszeregowania, która wyznacza minimalny poziom płacy zasadniczej.

Nie zmieniono nic w stosunku do obecnie obowiązujących zasad i sposobu wypłacania nagrody jubileuszowej, jednorazowej odprawy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę, dodatku za wieloletnią pracę. Projekt dookreśla jedynie sam sposób ich wypłacania.

Największą zmianę przyniesie zapis  dotyczący  zniesienia górnych poziomów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.

Jak wyjaśniają w uzasadnieniu autorzy projektu, „  maksymalne stawki wynagrodzeń dla tej grupy pracowników samorządowych określi pracodawca (kierownik jednostki lub urzędu wymienionych  w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych) w drodze regulaminu wynagrodzeń. Również w regulaminie pracodawca będzie mógł określić wysokość dodatku funkcyjnego oraz przyznać ewentualnie inne dodatki oraz nagrody i premie  ”.
 

Takie narzędzie płacowe pozwoli szefom jednostek na płynne regulacje i docenianie osób, które dziś często za dużo niższe wynagrodzenie niż pracownicy firm prywatnych, wykonują dokładnie te same zadania, a często są bardziej wykształceni i lepiej przygotowani. Dodatkowo, dzięki regulacjom płacowym - szefowie będą mogli "zatrzymać" najlepszych pracowników, kuszonych przez korporacje. Oczywiście na pracodawcy będzie spoczywał obowiązek rozgraniczenia zaangażowania  podwładnego w pracę i ocenę jej wydajności, od zwykłych nacisków na podniesienie wynagrodzenia.

Kiedy wejdą w życie  powyższe zmiany?

Rozporządzenie ma wejść w życie w ciągu 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw i wówczas przestaną obowiązywać dotychczasowe akty wykonawcze i stare tabele płacowe. Wcześniej dokument musi jednak przejść procedurę konsultacji społecznych, m.in. z korporacjami wchodzącymi w skład Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
 

Poniżej linki do :

Obowiązująca ustawa o pracownikach samorządowych

oraz powyżej porzybliżonego projektu

Projekt rozporządzenia