wersja dla słabowidzących

Jeszcze o absolutorium. - 01.01.1970 r.

Najpóźniej w czwartek organy stanowiące samorządów muszą podjąć decyzję w sprawie absolutorium dla zarządów. Jak przypominają instytucje nadzorcze – głosowanie nie może mieć charakteru tajnego.

Na sesji absolutoryjnej powinny być rozpatrzone cztery dokumenty. Chodzi o sprawozdanie zarządu z wykonania budżetu, wniosek komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium oraz opinie regionalnej izby obrachunkowej dotyczące sprawozdania z wykonania budżetu oraz wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium.

Ostateczny termin rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu i podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla zarządu, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, upływa z dniem 30 kwietnia.

Jak zaznaczały niejednokrotnie regionalne izby obrachunkowe, z treści uchwały w sprawie absolutorium powinno wynikać, że została podjęta na podstawie rozpatrzenia sprawozdania za rok 2008 . Ponadto, z uchwałą rady gminy w sprawie absolutorium należy przesłać do regionalnej izby obrachunkowej wyciąg z protokołu z sesji dotyczący rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu i podjęcia uchwały.

Tryb głosowania powinien być jawny. Głosowanie wniosku w trybie tajnym skutkować będzie stwierdzeniem nieważności uchwały przez kolegia RIO.

Zgodnie z art. 28a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym i art. 30 ust.1a ustawy o samorządzie powiatowym i art. 34 ust. 1a ustawy o samorządzie województwa uchwałę w sprawie absolutorium rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. 

W związku z zapisem art. 13 ust.2 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 19 ust. 3 ustawy o samorządzie wojewódzkim zasada ta nie obowiązuje w powiatach i województwach samorządowych w odniesieniu do odrzucenia w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium, gdyż wymienione przepisy ustawy stanowią, że jest to równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

Zgodnie z orzecznictwem sądów nieudzielenie absolutorium z przyczyn innych, niż z tytułu wykonania budżetu stanowi istotne naruszenie prawa. Jak wynika z praktyki nadzorczej regionalnych izb obrachunkowych takimi najczęstszymi innymi przyczynami nieudzielenia absolutorium były zarzuty dotyczące złej pracy urzędu gminy, czy starostwa lub złe kontakty z radą i jej komisjami.
 

Większość naszych samorządów - takie sesje ma już za sobą, ale jeszcze dziś czeka nas sesja absolutoryjna w gminie Goleniów i w Sejmiku Wojewódzkim. W pierwszym przypadku, to raczej formalność, w drugim, może być ciekawie.