wersja dla słabowidzących

To samorząd decyduje o organizacji, a co za tym idzie, o kosztach utrzymania placówek oświatowych. - 01.01.1970 r.

Zapis internetowego czatu z Panią wiceminister edukacji.

Zapowiadany na naszej stronie czat z wiceminiester Krystyną Szumalis ( http://www.powiat-goleniowski.pl/indexdetail.php?oferta_id=1836 ) miał miejsce wczoraj i zgodnie z obiednicą ( za stroną www.samorzad.pap.pl ) przekazujemy zapis internetowego spotkania pani wiceminister z czytelnikami Serwisu Samorządowego. Czat odbył się w redakcji PAP.
 


Krystyna_Szumilas: Serdecznie witam wszystkich uczestników czatu i zapraszam do zadawania pytań.

Gmina
: Wprowadzenie obowiązku przedszkolnego dla pięciolatków może spowodować, że dla 3 i 4 latków zabraknie miejsc w przedszkolach. Jakie działania planuje MEN, aby zapewnić równy dostęp do przedszkola?
Krystyna_Szumilas: Wprowadzenie obowiązku przedszkolnego dla pięciolatków jest powiązane z obniżeniem wieku szkolnego, czyli obowiązkiem nauki dla sześciolatków. Obawa dotyczy okresu przejściowego, w którym decyzję o wysłaniu sześciolatka do szkoły podejmują rodzice. Dlatego też wprowadziliśmy od 1 września 2009 r. jedynie prawo a nie obowiązek wychowania przedszkolnego dla pięciolatków.

Na zwiększenie liczby miejsc w przedszkoach gmina może pozyskać środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na lata 2007-2013 przewidziano w skali kraju ponad 240 mln EURO na ten cel.

Krystyna_Szumilas: Są to środki na tworzenie nowych przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego i wsparcie istniejących przedszkoli.

Lambera
: Jak do średnich nauczycielskich traktować nauczycieli którzy przebywają na zwolnieniach chorobowych (płatnych przez pracodawcę)? Jeżeli będziemy przyjmować ich wynagrodzenia wypłacone w faktycznej wysokości, wówczas będą oni zaniżać średnią, a w rezultacie podwyższać dodatek wyrównawczy, trzeba będzie dopłacać nauczycielom którzy chorują

Krystyna_Szumilas: Zgodnie z art. 30 ustawy Karta Nauczyciela do średniego wynagrodzenia nauczycieli w poszczególnych grupach awansu zawodowego należy wliczać wszystkie wydatki, których samorząd dokonał z własnego budżetu w związku z wypłatą wynagrodzeń dla nauczycieli. Dotyczy to również wynagrodzenia wypłacanego przez pracodawcę nauczycielom przebywającym na zwolnieniach lekarskich.

Andrzej_Cholewicki
: Oprócz mglistych obietnic, nie ma rządowego programu remontów lub budowy przedszkoli w ośrodkach wiejskich i małych miastach do 5 tys. mieszkańców. Czy resort przygotowuje konkretny program, czy jak zwykle pozostawi gminy samym sobie?
Krystyna_Szumilas: Prowadzenie przedszkoli jest zadaniem własnym gminy, finansowanym z dochodów własnych. Rząd wspiera edukację przedszkolną poprzez wprowadzenie do systemu nowych form wychowania przedszkolnego oraz zaplanowanie w ramach RPO środków na tworzenie nowych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego.

W 2009 r. na wniosek Ministra Edukacji Narodowej w uzgodnieniu z Ministrem Rozwoju Regionalnego oraz marszałkami województw, zwiększono planowane na ten cel środki ze 188 mln zł na 250 mln. zł. Będzie to również proiorytet w następnych latach.

Janusz_Piper
: Trwa nerwowa sytuacja w szkolnictwie związana z masowym zmniejszaniem etatów nauczycielom. Uczniów w podstawówkach ubywa, zwalnia się zatem nauczycieli. Czy nie lepiej zmniejszyć liczebność klas, zamiast na silę szukać pozornych oszczędności?
Krystyna_Szumilas: Decyzje o organizacji sieci szkół, liczebności uczniów w klasie, są podejmowane na poziomie samorządu terytorialnego. Zdając sobie sprawę z niżu demograficznego Minister Edukacji postulował obniżenie wieku szkolnego. Sześciolatek w szkole to dodatkowe miejsca pracy dla nauczycieli.

Marta_Siubijak
: Nowe rozporządzenie MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli mówi, że do prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka trzeba mieć ukończone studia na kierunku psychologia albo pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju. Z informacji uniwersytetów wynika, że uczelnie na wydziałach pedagogiki i psychologii, nie prowadzą specjalizacji w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Kto w takim razie ma kwalifikacje do prowadzenie tych zajęć od 1.09. 2009r.?
Krystyna_Szumilas: Takie specjalności są prowadzone na niektórych uczelniach. Nowelizacja rozporządzenia w sprawie kwalifikacji pozwala również na uznawanie innych rodzajów studiów pedagogicznych i psychologicznych.

zdrufko
: Czy MEN przewiduje wydanie rozporządzenia w sprawie realizacji obowiązków wynikających z art 30, 30a, 30b KN?
Krystyna_Szumilas: W ustawie nie zawarto delegacji dla ministra do wydania rozporządzenia w tej sprawie. Nie jest więc możliwe jego wydanie.

Elzbieta
: W jaki sposób należy liczyć średnie wynagrodzenie nauczycieli? Jakie dokładnie składniki należy brać pod uwagę? Niektóre samorządy mają własne, wypracowane metody, ale każdy robi to po swojemu. Może, skoro RIO będzie kontrolowało osiąganie średnich wynagrodzeń, to może niech opublikuje jakieś jednakowe dla wszystkich samorządów zasady, poda jakiś wzór formularza do wypełnienia przez szkoły i następnie przez samorządy?
Krystyna_Szumilas: Regionalne Izby Obrachunkowe rozmawiają w tej sprawie z samorządami. Minister Edukacji włącza się w te rozmowy. Ustawa zobowiązuje samorządy terytirialne do przedstawienia RIO informacji o osiągniętych średnich dla nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Przepis dotyczący obowiązku uzyskiwania średnich nie jest nowym przepisem. Został wprowadzony już w 2001 r. i od tego czasu samorządy zobowiązane są kontrolować ich wysokość.

zdrufko
: RIO to nie jest partner do rozmów z JST, jedynie MEN może wypracować z RIO wykładnie przepisów i podać je do wiadomości JST. Czy MEN rozważa nowelizację art 30a KN? Chodzi o nierealny termin 31 grudnia wypłaty dodatków uzupełniających obliczanych wg. faktycznie poniesionych wydatków!
Krystyna_Szumilas: Możliwość wypłaty dodatków uzupełniających to "wentyl bezpieczeństwa" dla samorządów, które z przyczyn od siebie niezależnych nie były w stanie w trakcie roku uzyskać wymaganych średnich. Nie powinno to być regułą.

Gdybyśmy nie zapisali w ustawie możliwości wypłaty dodatków uzupełniających, wówczas samorząd, który nie osiągnął średnich musiałby zaraportować do RIO, że nie wykonał ustawowego obowiazku. Informacja dla RIO jest sporządzana po zakończeniu roku budżetowego. Wypłata dodatku w styczniu dotyczyłaby więc roku następnego.

zainteresowana
: Co będzie z obowiazkiem wysyłania dzieci do szkoły w wieku 6 lat? Co się stanie jeżeli rodzic nie zgadza sie z tym i nie wyśle dziecka, jeśli będzie już taki obowiązek?
Krystyna_Szumilas: Sposób postępowania będzie taki sam jak obecnie wobec rodziców, których dzieci nie spełniają obowiązku szkolnego.

Felicja
: Czy Konstytucja RP upoważnia Ministra do nakładania obowiązków finansowych na gminy - nowy ramowy plan nauczania - 1 uczeń przy jednym komputerze na lekcji informatyki?
Krystyna_Szumilas: Ustawy i rozporządzenia muszą być zgodne z Konstytucją RP. Rozporządzenie o ramowych planach nauczania zostało wydane zgodnie z obowiązującym prawem. Było konsultowane z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego i na wniosek strony samorządowej obowiązek takiego organizowania lekcji informatyki aby przy komputerze siedział jeden uczeń został przesunięty na rok szkolny 2012-2013. Dostosowanie może polegać na uzupełnieniu sprzętu lub na innym podziale na grupy.

boga67
: Witam szanowną panią poseł. 21.04.09 w ekspresie repoterów poruszono temat dzieci z trudnością uczenia się matematyki - dyskalkulią i obowiązku zdawania matury z matematyki. Pan redaktor powiedział, że po rozmowie z Ministerstwem jest światełko w tunelu dla chłopca z reportażu. Czy także pojawi się ono dla wszystkich dzieci z tym problemem - mających zdawać maturę z matematyki?
Krystyna_Szumilas: Decyzję o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się podejmuje Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie później niz do dnia 1 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin.

Jest to problem złożony ze względu na brak jednoznacznego określenia tego typu zaburzeń oraz braku jednolitych standardów diagnozowania. Ewentualne dostosowanie egzaminu maturalnego dla uczniów z dyskalkulią może być rozważane wyłącznie w odniesieniu do egzaminów z matematyki w części obowiązkowej.

lambera
: Jeśli chodzi o tzw. wentyl bezpieczeństwa, każda JST bedzie wypłacać dodatek wyrówawczy, bo planując średnie zakłada się, że nauczyciel bedzie cały rok pracować, a przeciez rzeczywistość jest zupełnie inna. I w taki sposób nauczyciel, który choruje otrzyma od...
Krystyna_Szumilas: Przez cały rok budżetowy samorząd ma możliwość monitorowania płac nauczycieli i bieżącego reagowania. O wysokości dodatków, liczbie godzin ponadwymiarowych, wysokości nagród, decyduje samorząd.

Piotr_Fojcik
: Jakie są propozycje rządu w związku z orzeczeniem TK w sprawie zwrotu gmina - gminie kosztów pobytu dziecka w niepublicznym przedszkolu, kiedy gmina zobowiązana do zwrotu powinna uzyskać informacje (wykaz dzieci) uczęszczających do przedszkola i o wysokości zwrotu ...
Krystyna_Szumilas: Jesteśmy zobowiązani dostosować obowiązujące prawo do wyroku Trybunału Konstytucyjnego i nad tym pracujemy. Proponowane rozwiązania będą poddane konsultacjom społecznym i będą przedmiotem obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

infobus_pl: Ile w tym roku zostanie zakupionych autobusów szkolnych? Jakie są plany zakupowe MEN na kolejne lata?
Krystyna_Szumilas: Niestety kryzys zmusił nas do ograniczenia wydatków i na razie nie rozpoczynamy procedury kolejnych zakupów.

Edmund_Kalecinski
: Jakie są szanse nauki etyki świeckiej, niezależnej od indoktrynacji religijnej - przecież są absolwenci wydziałów filozoficznych, którzy mogliby takiej etyki uczyć.

Krystyna_Szumilas: Nie zmieniają się przepisy dotyczące nauczania etyki w szkole. Zarówno etyka jak i religia pozostają przedmiotami do wyboru przez zainteresowanych. Nauczycieli etyki zatrudniają dyrektorzy szkół i mają obowiązek dokonywać tego zgodnie z rozporządzeniem o kwalifikacjach nauczycieli. Z danych statystycznych wynika, że liczba nauczycieli uprawnionych do nauczania etyki przewyższa obecnie zapotrzebowanie na nauczycieli tego przedmiotu.

hasil50
: Dlaczego dziecko uznane za przewlekle chore (stosowna komisja uznała takie dziecko za niepełnosprawne) i jednocześnie upośledzone umysłowo, nie uzyskało w zmienionej ustawie statusu ucznia ze sprzężonymi niepełnosprawnościami?
Krystyna_Szumilas: Niepełnosprawność sprzężona występuje wtedy, gdy u dziecka stwierdzono trwałe ograniczenia w prawidłowym funkcjonowaniu spowodowane obniżeniem sprawności funkcji psychicznych lub fizycznych. Może to być upośledzenie umysłowe, trwałe kalectwo itp.

Choroby przewlekłe nie są zaliczane do niepełnosprawności sprzężonej, ponieważ podlegają leczeniu i w jego wyniku mogą ulec remisji. Dzieci przewlekle chore wymagają specjalistycznej opieki w szkole,a jej organizowanie umożliwia rozporządzenie w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

sceptyk
: Dlaczego polski rząd powtarza zagraniczne błędy? Nasza reforma ma jeszcze mniejsze szanse powodzenia niż brytyjska.
Krystyna_Szumilas: Projektując zmiany opieraliśmy się wyłącznie na diagnozie polskiego sysetmu edukacji, jego kondycji i potrzeb. Obserwujemy co dzieje się w innych krajach, ale właśnie po to by unikać popełnionych tam błędów i wykorzystać nowe doświadczenia.

Piotr_Fojcik
: Kto i w jakim zakresie powinien decydować o kosztach utrzymania placówek oświatowych i odpłatności za usługi szkolne (przedszkolne)?
Krystyna_Szumilas: Przesądziło to prawo oświatowe i ustawy o finansach publicznych i o dochodach JST. Zadania oświatowe są zadaniem własnym samorządu terytorialnego i to samorząd decyduje o organizacji, a co za tym idzie, o kosztach utrzymania placówek oświatowych. Są to np. decyzje o liczbie uczniów w klasie, liczbie szkół na danym terenie i ich wielkości.

Państwo powinno określić dolną granicę i robi to np. poprzez określenie liczby godzin w cyklu kształcenia w ramowych planach nauczania, czy też określając minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

lambera
: Kiedy MEN prześle interpretacje w zakresie średnich, o której wspominał na stronie internetowej?
Krystyna_Szumilas: Minister Edukacji zadeklarowała, że taka interpretacja pojawi się w ciągu miesiąca.

Piotr_Fojcik
: Czy jst powinna organizować doradztwo metodyczne, czy powinien je finansować?
Krystyna_Szumilas: Moim zdaniem tak. Są różne źródła finansowania tego zadania, m.in. środki na doskonalenie nauczycieli.

Gmina_Olesnica
: Witam Pani Sekretarz mam takie krótkie pytanie: Czy jeśli gmina wystąpi do Ministerstwa Edukacji o opinię prawną dotyczącą ustawy będzie musiała ponieść za nią koszty???
Krystyna_Szumilas: Nie spotkałam się w swojej praktyce z koniecznością płacenia za opinie prawne Ministerstwa. Porządek prawny Państwa reguluje sprawę interpretowania prawa w sposób jednoznaczny. Każdy podmiot, a więc również samorząd terytorialny, w zakresie swoich kompetencji samodzielnie stosuje prawo, a opinie wydawane przez inne organy nie mają charakteru wiążącego.

Organy administracji rządowej i samorządowej powinny jednak dążyć do wyjaśnienia wątpliwości dotyczących ewentualnych rozbieżności, jakie powstają na tle wyrażanych przez nich opinii.

Andrzej_Golota
: Jako nauczyciel rozpocząłem pracę w 1990 r. na warunkach takich, że po przepracowaniu 30 lat pracy (w tym 20 jako nauczyciel), uzyskam emeryturę. Obecne prace nad tzw. ustawą o świadczeniach kompensacyjnych nie obejmują takich nauczycieli. Czy nie należałoby zapewnić wszystkim nauczycielom, którzy zostali przyjęci przed reformą emerytalną do pracy na wyjście z tej pracy na takich warunkach na jakich zostali przyjmowani?
Krystyna_Szumilas: Wszyscy nauczyciele, którzy do końca roku 2008 nabyli prawa emerytalne będą mogli przejść na dotychczasowych zasadach na wcześniejszą emeryturę w dowolnie przez siebie obranym momencie. Pan rozpoczął pracę w 1990 r., a więc nie nabył Pan praw do wcześniejszej emerytury na zasadach obowiązujących do końca ubiegłego roku. Będzie Pan mógł skorzystać z możliwości przejścia na świadczenie kompensacyjne jeżeli przyjęta przez Sejm ustawa wejdzie w życie.

infobus_pl
: Jak w przyszłości będzie wyglądała strategia zakupów autobusów szkolnych? Podobno miał być zrobiony audyt - czy lepiej nadal kupować centralnie gimbusy i je rozdawać gminom, czy tez przyznawać dotacje do przewozów szkolnych. Jakie jest jego wynik?
Krystyna_Szumilas: Zależeć to będzie od sytuacji finansowej Państwa.

Slawek
: Czy MEN przewidział środki finansowe w ramach subwencji na zadania oświatowe na zwiększenie wynagrodzeń w ramach nowego systemu wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w szkołach i placówkach?
Krystyna_Szumilas: Subwencja na 2009 r. obejmuje wszystkie zadania realizowane przez samorząd, a więc również wynagrodzenia pracowników innych niż nauczyciele.

medias
: Jakie środki będą z Unii Europejskiej na dofinansowanie szkół podstawowych, przygotowujących się do przyjęcia sześciolatków do klas pierwszych. Jakie są ustalenia z Komisja Europejską?
Krystyna_Szumilas: Przygotowujemy projekt systemowy, którego celem ma być zmiana sposobu kształcenia na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Zależy nam na przygotowaniu szkół do indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego zgodnie z nową podstawą programową. Szczegóły są jeszcze negocjowane z Komisją Europejską.

Rodzic
: Pani Minister, zgłaszam swoje ogromne niezadowolenie z pracy nad nowymi zasadami rekrutacji do przedszkoli, w tym ułatwiania w dostępie do przedszkoli dzieci emigrantów. Dlaczego nikt nie myśli o rodzicach, którzy pracują w Polsce? Jak widać z kierunków prac trzeba mieć wszystkie nieszczęścia świata tj. być samotnie wychowującą, mieć kilkoro dzieci, a teraz jeszcze wyjechać do pracy za granicę. Dlaczego tak nas traktujecie...
Krystyna_Szumilas: Zasady rekrutacji do przedszkoli określane są na poziomie samorządu terytorialnego, jednak samorząd jest zobowiązany przestrzegać zobowiązań wynikających z naszego członkostwa w UE. Nie może więc pozostać obojętnym wobec zwiększającej się liczby emigrantów i musi uwględnić ten fakt w regulaminach.

Slawek
: Skutki podwyższenia wynagrodzeń pracowników samorządowych do nowych minimalnych stawek przekraczają wzrost procentowy subwencji na zadania oświatowe.
Krystyna_Szumilas: Subwencja oświatowa na 2009 r. wzrosła o 9,6 proc. w stosunku do subwencji z ubiegłego roku. Wzrost minimalnych stawek wynagrodzenia pracowników samorządowych jest niższy. Należy jednak pamiętać, że procentowy wzrost subwencji na poziomie kraju nie oznacza takiego samego wzrostu dla konkretnego samorządu.

Slawek
: A skutki wyrównania płac pracowników samorządowych do minimalnych stawek przekracza nawet 20%.
Krystyna_Szumilas: Wysokość subwencji oświatowej dla konkretnego samorządu terytorialnego może być procentowo wyższa np. z powodu zwiększenia się liczby uczniów lub niższa z powodu zmniejszenia się liczby uczniów w szkołach samorządowych.

ewa
: Jak Ministerstwo odnosi sie do tak licznych pomyłek i niedociagnieć zwiazanych z egzaminami zewnetrznymi. W zeszłym roku brak pytania na egzaminie zawodowym, w tym roku przecieki odpowiedzi na egzaminach gimnazjalnych. Jak resort zamierza temu przeciwdziałać?
Krystyna_Szumilas: Na pewno będziemy tak zmieniać prawo i organizację egzaminów, aby wyeliminować nieprawidłowości.

Krystyna_Szumilas
: Serdecznie dziękuję za wszystkie pytania. Na pytania, które nie znalazły się na forum odpowiem w późniejszym terminie. Pozdrawiam wszystkich uczestników czatu.