wersja dla słabowidzących

Wielki krok w kierunku zachodniego obejścia Szczecina i przeprawy przez Odrę. - 01.01.1970 r.

 „Studium wykonalności Zachodniego Drogowego Obejścia Miasta Szczecina”, wraz z „Raportem oddziaływania na środowisko” przeszło wszystkie etapy postępowania przetargowego. Przetarg wygrało Konsorcjum „ARKADIS”. Dziś, w poniedziałek 11 maja br. przedstawiciele stron: członek Zarządu Województwa Wojciech Drożdż, Prezes Zarządu Konsorcjum Marek Adamek oraz Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy Marek Dzikiewicz złożyli w obecności dziennikarzy podpisy pod umową. 
 
Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego na posiedzeniu 6 kwietnia br. z przedstawionych ofert wybrał najkorzystniejszą, złożoną przez konsorcjum ARCADIS Sp. z o.o., PONT-PROJEKT Sp. z o.o. oraz Ryszard Kowalski Pracownia Projektowa Dróg i Mostów DIM. Koszt opracowania studium, to 4 266 340,00 zł brutto. „ARCADIS” jest jedną z największych firm doradczych i inżynierskich na świecie. Wraz z pozostałymi podmiotami tworzącymi konsorcjum może się wykazać ogromnym doświadczeniem w zakresie projektowania i konsultingu.
 
- Budowa Zachodniego Obejście Miasta Szczecina nie tylko usprawni ruch drogowy, ale także uruchomi nowe tereny inwestycyjne. Wykonanie studium jest podstawą do ubiegania się o wpisanie obejścia w poczet dróg krajowych, jako przedłużenie drogi krajowej Nr 6 Szczecin – Koszalin – Gdańsk – mówi Wojciech Drożdż. -  Złożenie odpowiedniego wniosku w Ministerstwie Infrastruktury będzie zasadne tylko w przypadku przygotowania przez Samorząd Województwa prac koncepcyjnych na podstawie wstępnej analizy techniczno-ekonomiczno-ruchowej oraz dokumentacji określającej wykonalność planowanego przedsięwzięcia. Wpisanie Obejścia Szczecina do dróg krajowych umożliwi podjęcie starań o sfinansowanie powyższej inwestycji z funduszy unijnych.
 
Przedsięwzięcie stało się możliwe dzięki podpisaniu stosownych umów pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a Gminą Miasto Szczecin, Gminą Goleniów, Powiatem Polickim oraz Gminą Police dotyczących partycypacji w kosztach finansowania studium. Samorządy widząc możliwość rozwoju w budowie obwodnicy przebiegającej przez ich terytoria, przejęły na swoje barki część kosztów związanych finansowaniem studium wykonalności dla powyższej inwestycji.
 
Celem studium  wykonalności jest dostarczenie danych niezbędnych do podjęcia decyzji inwestycyjnej przez inwestora oraz instytucję finansującą, a także potwierdzenie efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia. Studium odpowie między innymi na pytanie o najbardziej odpowiednią formę przeprawy przez rzekę Odrę – most lub tunel.
Wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego oraz otrzymanie decyzji, o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację, to warunek podjęcia prac nad projektem budowlanym i wykonawczym.
 
 
Obejście przejmie i wyprowadzi poza miasto ruch tranzytowy z pobliskich przejść granicznych. Zmniejszenie ruchu transportowego w centrum Szczecina poprawi stan środowiska, bezpieczeństwo mieszkańców miasta oraz terenów przygranicznych. Ponadto budowa przeprawy przez Odrę i północnego odcinka obejścia skróci o co najmniej 30 minut przejazdy na północ i wschód Polski, zarówno z północnych dzielnic Szczecina, jak i z gmin położonych po zachodniej stronie Odry. Obejście będzie również miało istotne znaczenie dla funkcjonowania przyszłego Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (SOM) i jego stolicy Szczecina jako Metropolii Bałtyckiej. Po realizacji obejścia zwiększy się dostępność komunikacyjna SOM-u w układzie północ - południe i wschód-zachód. Dzięki obejściu będzie można racjonalnie uporządkować transport drogowy w mieście Szczecinie i w gminach ościennych.
 
 ( źródło: strona Urzędu Mrszałkowskiego )

zdjęcie - uczestnicy spotkania - przedstawiciele samorządów partycypujący w kosztach inwestycji.